Commerciële vaardigheden (basis)

Het proces van vertrouwen en beïnvloeden

 

Verkopen is een proces van beïnvloeden en invulling geven aan de behoeften van anderen. Wanneer je niet duidelijk voor ogen hebt waar de behoeften van jouw klant liggen, kun je ook geen passend aanbod doen. Daarnaast wordt er vaak gezegd: “Je koopt van de vent, niet van de tent”. Dit heeft alles te maken met vertrouwen en gunnen. Het klinkt vanzelfsprekend, maar in hoeverre ben jij je hiervan bewust in de praktijk als verkoper?

Bij goede commerciële gesprekken wordt er een gespreksstructuur gebruikt en worden de juiste gespreksvaardigheden toegepast. In het verkoopvak kunnen we daarom veel leren van de journalistiek, waarbij de interviewer in korte tijd tot de kern van de zaak komt. Hoe zorg jij ervoor dat je deze technieken goed kunt inzetten en tegelijk authentiek blijft, waardoor je snel vertrouwen creëert?

Met de ruime ervaring op het gebied van sales en communicatie heb ik een trainingsprogramma ontwikkeld dat erop gericht is om deze commerciële gespreksvaardigheden verder te ontwikkelen. Het programma is modulair opgebouwd en aan te passen aan de specifieke leerbehoeften van de deelnemers.

Tijdens deze training help ik sales professionals inzicht te krijgen in hun manier van communiceren, houding en gedrag. Ik laat ze inzien wat het effect hiervan is op anderen. Het programma is modulair opgebouwd en aan te passen aan de specifieke leerbehoeften van de deelnemers.

Programma:

Gespreksvaardigheden

  • Inzicht in verschillende communicatieniveaus en interactiepatronen
  • Structuur van commerciële gesprekken (CAPA)
  • Psychologie van de klant
  • Gespreksinzichten en vaardigheden

 

Gelijkwaardig communiceren op elk niveau

  • Luisteren met een open houding
  • Journalistieke vraagtechnieken
  • Overtuigend helpen beslissen
  • Omgaan met conflicten

Werkwijze

In deze interactieve training wordt continue gewerkt en geoefend met eigen praktijkcases. Theorie dient als middel en is geen doel op zich. Hierdoor is de training dynamisch en zéér praktijkgericht. De training wordt afgesloten met persoonlijke actiepunten, borgingsinterventies en een concreet en inspirerend actieplan.

Resultaat

Na deze tweedaagse training ben je in staat om op een effectieve manier  commerciële gesprekken te voeren, kun je jouw klant goed adviseren en weet je het vertrouwen van de klant te winnen.

Deze training leent zich prima voor incompany. De training wordt dan geheel op de specifieke wensen afgesteld.

 

Benieuwd wat Nr. A trainingen voor jouw organisatie kan betekenen?
Alle trainingen zijn maatwerk, specifiek ontworpen naar de behoefte van de klant.
Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.