Soft skills voor consultants

De uitdaging voor consultants

 

Van consultants die zich dagelijks inzetten voor (en bij) diverse klanten wordt verwacht dat zij, naast het leveren van hun expertise, adviseren en met nieuwe inzichten komen. Ook spelen de professionals in veel gevallen een belangrijke rol in verkoopprocessen: zij zijn immers de betrouwbare adviseur en weten wat er speelt bij de klant.

De communicatieve en commerciële soft skills die hiervoor nodig zijn, zijn niet vanzelfsprekend ontwikkeld. Vooral professionals met een exacte achtergrond zullen dit herkennen.

Het goede nieuws is dat deze vaardigheden wel goed te ontwikkelen zijn.

Verbeter jouw commerciële en communicatieve vaardigheden en ervaar dat er een wereld voor je open gaat! 

Met mijn ruime sales- en managementervaring heb ik een trainingsprogramma ontwikkeld dat erop gericht is om de commerciële en communicatieve soft skills verder te ontwikkelen.

Tijdens deze training help ik consultants inzicht te krijgen in hun manier van communiceren, houding en gedrag. Ook laat ik ze inzien wat het effect hiervan is op anderen. Het programma is modulair opgebouwd en aan te passen aan de specifieke leerbehoeften van de deelnemers.

Programma:

Jezelf profileren en positioneren

  • Ontdekken van kwaliteiten en valkuilen
  • De eerste indruk, hoe kom je over?
  • Verbale, non-verbale en para linguale communicatie
  • Jezelf en je organisatie voorstellen, de Pitch!

Gelijkwaardig communiceren op elk niveau

  • Feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met conflicten en machtsverhoudingen
  • Win-win onderhandelen
  • Verschil tussen oordelen en beoordelen

Ontspannen gesprekken voeren

  • Herkennen en omdraaien van beperkende overtuigingen in gesprekken
  • Structuur van gesprekken
  • Gespreksinzichten en gespreksvaardigheden
  • Inzicht in de verschillende communicatieniveaus en interactiepatronen

Leer de wereld van je klant beter begrijpen

  • Persoonlijke en authentieke communicatie
  • Journalistieke vraagtechnieken
  • Psychologie van de klant
  • Het grote verschil tussen perceptie en de werkelijkheid

Commerciële kansen herkennen en bespreekbaar maken  

  • Luisteren met een commerciële en open houding
  • Overtuigend helpen beslissen
  • Storytelling en presenteren
  • Vertrouwen van en samenwerken met sales collega’s
  • Oefenen van praktijkcases (met trainersacteur)

Werkwijze

In deze interactieve training wordt continue gewerkt en geoefend met eigen praktijkcases. Theorie dient als middel en is geen doel op zich. Hierdoor is de training dynamisch en zéér praktijkgericht. In deze training wordt gewerkt met een trainingsacteur.De training wordt afgesloten met persoonlijke actiepunten, borgingsinterventies en een concreet en inspirerend actieplan.

 

Resultaat

Na deze driedaagse training ben je in staat om op een ontspannen manier zakelijke en commerciële gesprekken aan te gaan met de klant en kun je jouw communicatiestijl in elke situatie aanpassen. De gesprekken die je hebt zijn gebaseerd op gelijkwaardige communicatie.

Deze training leent zich prima voor incompany. De training wordt dan geheel op de specifieke wensen afgestemd.

 

Benieuwd wat Nr. A trainingen voor jouw organisatie kan betekenen?
Alle trainingen zijn maatwerk, specifiek ontworpen naar de behoefte van de klant.
Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.